Tuesday, December 21, 2010

Pindah Rumah


Saya akan berpindah ke rumah sewa baru. Sekarang sibuk mengemas barang. Tapi hanya dilakukan apabila ada mood. Sepatutnya kami masuk hujung minggu ni, tapi tuan rumah pula minta pertolongan nak menempatkan saudaranya dari jauh yang nak tumpang duduk di situ. Sebabnya saudara dia tu nak menghadiri kenduri di kawasan ni. Nak tak nak terpaksa lah akur.

Renew/Memperbaharui Road Tax Kereta



Bulan Disember datang lagi...

Selain daripada cuti sekolah, bulan Disember merupakan bulan untuk membayar road tax. Road tax Snowy Hedwig (panggilan kengkawan untuk keretaku yang comel tu) tu berakhir 16 Disember yang lalu.

SPM 2010


Peperiksaan SPM 2010 bermula 23 November lalu dan telah berakhir pada 20 Disember 2010. Ini merupakan pengalaman pertama aku menjaga SPM. Umum mengetahui yang tidak ramai guru yang berminat untuk mengawas SPM ataupun STPM kerana terpaksa mengorbankan cuti sekolah dan masa berharga bersama keluarga.

Aku? Aku menerima sepenuh hati kerja mengawas SPM ni. Nama pengawas SPM dah lama naik, mungkin sekitar bulan Ogos (kalau tak salah). Memanglah aku tak menawarkan diri pun nak jaga SPM, tetiba aja nama naik. Dapat pulak sekolah dekat. Oklah tu.

Sekolah yang aku jaga tu ada 245 calon. Ada kelas-kelas yang dibuka menjadi sebuah dewan dan ada 5 kelas lain yang turut digunakan sebagai bilik peperiksaan. Mulanya aku lebih suka mengawas si dewan, takla boring sangat. Ada juga kawan untuk berbual. Tetapi bila ditugaskan mengawas di bilik, jem kepala aku ni sebab tak tau nak buat apa. Bila mengawas peperiksaan ni bukannya boleh membaca buku/akhbar, tak boleh buat keja lain jugak. Akhirnya terkebil-kebil la aku sorang-sorang.
Fikiran aku ni menerawang la ke bermacam topik dan perkara. Tapi seminggu pertama ada la perkara nak fikir, masuk minggu seterusnya kosong ajer otak aku ni.

Kalau jaga di dewan, dapat la kekadang berbual-bual dengan pengawas lain. Bagus juga sebabnya dapat tambah kawan baru. Lagipun 'aksi' pelajar di dalam dewan lebih pelbagai. Ada yang tidur dan buku jawapannya basah dengan air liur basi tu dah jadi perkara biasa kalau untuk kertas yang masanya panjang. Ada juga seorang pelajar yang kami perhatikan tidak menjawab langsung 2/3 kertas. Mungkin banyak lagi. T Dia akan duduk termenung, cukup 30 minit, dia keluar. Dia pelajar kelas Sains, tapi tak taula apa masalah dia. Ada sekali tu, seorang budak perempuan pengsan, tapi selepas selesai menjawab soalan la.

Keadaan paling kelam kabut ialah semasa peperiksaan Prinsip Akaun, aku yang mula menyedari kertas-kertas buku tunai, lejar dan jurnal tu tak dibekalkan bersama. Waktu tu, bila pelajar mula masuk dewan pun kertas tu masih tak ada. Mulanya kami edarkan helaian tambahan aja, tapi hampir keseluruhan pelajar bertanya kertas lain-lain tu. Ketua pengawas ambil langkah minta kertas-kertas tu dari pihak sekolah sebelum orang datang hantar. Bila orang tu hantar (aku pun x tahu siapa), kertas-kertas buku tunai, lejar dan jurnal tu hanya cukup-cukup aja. Kesian budak-budak tu, mesti tension sikit. tapi aku tengok sesetangah budak tu serabut aja kertas-kertas dia. Dulu ingat lagi, masa exam SPM aku siap bawa klip buaya tu sebab senang kertas dah tersusun. zaman tu tak ada buku jawapan lagi.

Apa pun tu la kenangan aku mengawas SPM 2010. Sekarang baru 2 hari di rumah, aku dah mati kutu nak buat apa. Kerja memang banyak, tapi malas nak buat. Lagipun, seharian duduk sensorang kat rumah amat memboringkan.

Takwim Persekolahan 2011



Cepat betul masa berlalu. Persekolahan 2011 akan bermula tidak lama lagi. Berikut merupakan takwim persekolahan sesi 2011 yang boleh didapati di laman web Kementerian Pelajaran Malaysia. Klik sini.

Untuk makluman, kalendar persekolahan kumpulan A adalah untuk negeri Kedah, Terengganu dan Kelantan dan kalendar persekolahan kumpulan B adalah untuk negeri selain daripada Kedah, Terengganu dan Kelantan.

Kalendar Persekolahan Tahun 2011

Kumpulan A
Penggal
Cuti dan Hari PersekolahanMulaAkhir
Hari
I
Hari Persekolahan02.01.201131.01.2011
22
Hari Persekolahan01.02.201128.02.2011
20
Hari Persekolahan01.03.201110.03.2011
8
Cuti Pertengahan Penggal11.03.201119.03.2011
9
Hari Persekolahan20.03.201131.03.2011
10
Hari Persekolahan01.04.201130.04.2011
20
Hari Persekolahan01.05.201126.05.2011
20
Cuti Pertengahan Tahun27.05.201111.06.2011
16
II
Hari Persekolahan12.06.201130.06.2011
15
Hari Persekolahan01.07.201131.07.2011
21
Hari Persekolahan01.08.201125.08.2011
19
Cuti Pertengahan Penggal ke II26.08.201103.09.2011
9
Hari Persekolahan04.09.201130.09.2011
20
Hari Persekolahan01.10.201131.10.2011
22
Hari Persekolahan01.11.201117.11.2011
13
Cuti Akhir Tahun18.11.201131.12.2011
44
Jumlah
288
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am
210
Jumlah Hari Cuti Penggal
78

Kumpulan B
Penggal
Cuti dan Hari PersekolahanMulaAkhir
Hari
I
Hari Persekolahan03.01.201131.01.2011
21
Hari Persekolahan01.02.201128.02.2011
20
Hari Persekolahan01.03.201111.03.2011
9
Cuti Pertengahan Penggal12.03.201120.03.2011
9
Hari Persekolahan21.03.201131.03.2011
9
Hari Persekolahan01.04.201130.04.2011
21
Hari Persekolahan01.05.201127.05.2011
20
Cuti Pertengahan Tahun28.05.201112.06.2011
16
II
Hari Persekolahan13.06.201130.06.2011
14
Hari Persekolahan01.07.201131.07.2011
21
Hari Persekolahan01.08.201126.08.2011
20
Cuti Pertengahan Penggal ke II27.08.201104.09.2011
9
Hari Persekolahan05.09.201130.09.2011
20
Hari Persekolahan01.10.201131.10.2011
21
Hari Persekolahan01.11.201118.11.2011
14
Cuti Akhir Tahun19.11.201101.01.2012
44
Jumlah
288
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am
210
Jumlah Hari Cuti Penggal
78

Semoga tahun 2011 membawa kejayaan dan kebahagiaan kepada diriku sebagai pendidik, semoga aku dapat menjadi seorang guru yang amanah dalam mendidik pelajar-pelajarku dan dapat melaksanakan tanggungjawab yang diberikan dengan sebaik mungkin. InsyaAllah..

Monday, December 13, 2010

Kembali

Assalamualaikum..

Dapat kembali menulis di blog kerana kesempatan masa dan broadband tetiba dapat membuka blog.. Beberapa bulan kebelakangan ni, line broadband sangat teruk. nak buka blog pon tak boleh..

Namun sebenarnya, ada banyak cerita nak dikongsi bersama, tapi tak terdaya nak menulis di samping kesibukan kerja. Harapnya tahun mendatang akan membuka lebih peluang untuk menulis.

Tuesday, July 6, 2010

Pengalaman NILAM

NILAM – Nadi Ilmu Amalan Membaca. Namanya indah tapi harapnya jangan indah khabar dari rupa.
Tahun ini saya baru dilantik menjadi GPM. Banyak yang perlu dipelajari dalam masa singkat. Tapi disebabkan benyak perkara lain yang meladeni pemikiran dan perancangan, NILAM saya letakkan di tepi dahulu. Sekarang sudah Julai baru menyedari kepentingan NILAM. Alamak, mesyuarat GPM yang lalu, saya terkulat memadang komputer, cuba merendah pandangan ( dibantu semulajadi rendah, hehe.. ) apabila ditanya status NILAM di sekolah. GPM lain dengan bangga mengeluarkan laporan setiap kelas yang dibinding cantik, tebal dan lengkap dengan analisa dan sebagainya. Data NILAM saya tidak sampai suku kertas A4. Dibekalkan dengan 5 nama pelajar yang menghantar buku NILAM tahun 2008.
Balik dari mesyuarat, terus menumpukan NILAM. Setiap minggu di perhimpunan, ada saja pengumuman untuk pelajar tentang NILAM. Malah telah meminta pertolongan PK Pentadbiran menerangkan secara ringkas kepada semua guru bahasa agar NILAM kembali mendapat perhatian.
NILAM di sekolah tidak berjalan. Tahun pertama mengajar Bahasa Inggeris dulu, tidak dimaklumkan perlu membawa pelajar ke PSS untuk aktiviti NILAM. Tanya pada pelajar Tingkatan 2, buku NILAM pun tak ada walaupun akhirnya mereka mengaku pernah membeli di Tingkatan 1. Itu 2 punca utama NILAM kurang bercahaya. Faktor ketiga sikap pelajar sendiri. Guru membawa pelajar ke PSS untuk menulis laporan NILAM, mereka hanya sedap berehat-rehat di bilik berhawa dingin.
Jadi bagaimana untuk melaksanakan NILAM?
Langkah pertama saya ambil, mewajibkan semua pelajar mempunyai kad ahli. Buku setebal 15 muka surat bolehlah dibaca sekali lalu untuk menulis laporan, kalau buku lebih tebal dan aras lebih tinggi bagaimana? Jadi dengan adanya kad ahli, semua pelajar bolehlah meminjam buku dan dengan harapan menulislah laporan NILAM.
Langkah kedua memfotostat buku laporan NILAM. Guru Kanan Bahasa sekolah saya memberitahu sudah 2 tahun buku NILAM tidak dihantar walaupun saban tahun menghantar permohonan. Lantas, AJK Kerja bersetuju untuk memfotostat buku NILAM. Saya bertanyakan GPM lain, mereka mengambil tindakan serupa. Setakat ini buku untuk semua pelajar Tingkatan 1 dan 2 telah diedarkan. Fasa seterusnya Tingkatan 4. Tingkatan 3 boleh mula NILAM selepas PMR. Tingkatan 5 tak dapat diselamatkan.
Langkah ketiga membuat jadual untuk kelas ke PSS dan membuat NILAM. Setiap minggu berselang – seli guru B. Malaysia dan B. Inggeris untuk ke PSS. Namun, semua pelajar diminta membawa buku NILAM setiap hari. Kelas mana yang ketiadaan cikgu dan diganti oleh cikgu lain digalakkan membawa pelajar ke PSS. PSS sentiasa penuh dan ramai guru menelefon saya membooking PSS. Natijahnya, buku di rak setiap hari tunggang langgang bagai dilanggar garuda dan satu meja telah 3 kali patah kaki.
Langkah keempat merupakan cadangan pengetua di majlis perhimpunan minggu ini. Beliau ingin melaksanakan semula pekeliling yang meminta pihak sekolah mengecop jumlah bacaan NILAM di sijil berhenti sekolah. Dada saya terasa lapang dan saya merasa usaha dihargai. Memang niat saya ingin meminta perkara ini kepada beliau, bila pihak pentadbir tampak memberi sokongan maka perancangan NILAM pasti lebih diterima ramai. Kelmarin saya turut meminta kebenaran beliau supaya jumlah bacaan NILAM turut dimuatkan di slip peperiksaan hujung tahun. Rasionalnya supaya ibu bapa turut maklum jumlah bacaan anak mereka. Malah secara tak langsung pelajar juga ‘terpaksa’ menulis NILAM jika tak mahu jumlah bacaan sifar. Beliau bersetuju.
Langkah kelima ialah memulakan pengumpulan data NILAM tahun-tahun lepas. Ini yang susah, ada pelajar mendakwa mereka membuat laporan tetapi bila ditanya mana buktinya hanya tersengih. Target saya, usai bulan Julai ini jumlah bacaan yang sedia ada telah dimasukkan ke dalam sistem. Bulan September nanti baru akan dikutip untuk data NILAM tahun ini.
Langkah keenam – serentak dengan sambutan Bulan Galakan Membaca, hadiah akan diberikan kepada mana-mana pelajar yang telah mempunyai jumlah bacaan NILAM sebelum ini. Harapnya pelajar lain turut sama berminat dan terlibat secara aktif selepas ini.
Langkah seterusnya sudah ada. Namun belum dilaksanakan lagi. InsyaAllah, nanti saya sambung kembali.

Ini merupakan sekadar catatan pengalaman saya yang pertama kali memegang jawatan GPM. Masih banyak yang perlu diperbaiki. Saya hanya berkongsi pengalaman. Jerih saya tiap hari melayari internet mencari catatan pengalaman GPM baru untuk dijadikan sebagai panduan dan berkongsi idea.

Tarikh Peperiksaan Percubaan PMR / SPM 2010

Tarikh Peperiksaan Percubaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2010 ialah pada :
PERCUBAAN PMR : 2 OGOS 2010 - 9 OGOS 2010
PERCUBAAN SPM : 16 OGOS 2010 - 3 SEPTEMBER 2010
Diharapkan semua pelajar Tingkatan Tiga dan Tingkatan Lima mengambil perhatian daripada notis ini. Terima kasih.

Bulan Galakan Membaca

Bulan Galakan Membaca merupakan agenda tahunan. Namun masih tercari-cari pengisian sebenarnya. Lantas terpaksa bertanya kepada mantan Guru PSS – Pn. Rosemah. Apa sebenarnya yang perlu dilakukan?

Pn. Rosemah yang berpengalaman menerangkan sebaik mungkin. Barulah nampak sedikit cahaya. Katanya selongkar saja dokumentasi tahun-tahun lepas dan dokumen dalam komputer PSS tu, InsyaAllah dapat membantu. Benar katanya. Perancangan aktiviti sudah ada. Namun perlu mempengerusikan mesyuarat dahulu untuk memaklumkan aktiviti ini kepada semua Jawatankuasa Kerja.
Hemm.. Teringat kali pertama mempengerusikan mesyuarat. Suara terketar dan tenggelam timbul. Belum pernah bercakap di khalayak ramai yang semuanya cikgu senior. Nasib baik semua memahami dan PK juga tersenyum tanda berjaya di akhir mesyuarat.
Aktiviti sudah ada, perlu memilih cikgu untuk menjalankan tiap aktiviti. Hadiah perlu dicari dan ditempah. Harapnya masih sempat.

Nanti disambung di bahagian 2.. Apa yang terjadi semasa bulan membaca ini.
Akhir kalam doakan saya sukses.

Saturday, June 12, 2010

Filem kegemaran aku




Confession of Shopaholic
DITAYANGKAN :
Mac 2009
SINOPSIS :
Filem ini mengisahkan tentang Rebecca Bloomwood seorang shopaholic - seorang yang gila membeli belah. Dia berhadapan dengan masalah hutang yang amat teruk disebabkan sikapnya yang terlalu kerap membeli barang berjenama menggunakan kad kredit. Masalahnya bertambah serius selepas syarikat penerbitan dia bekerja, Gardening Today gulung tikar. Lalu memulakan kerja baru di syarikat penerbitan Succesful Saving dan berkenalan dengan Luke Brandon yang akhirnya menjadi buah hatinya. Masalah mula timbul bila, Derek Smeath, seorang pengutip hutang yang bekerja keras untuk mengutip hutang Rebecca. Banyak perkara terjadi namun akhir berjaya diselesaikan oleh Rabecca dan berakhir dengan kesudahan yang bahagia di antara Luke dan Rebecca.
KOMEN :
Filem ini mampu membuatkan aku senyum malah ketika babak Luke dan Rebecca menari aku ketawa. Filem ini jenis komedi romantik ringan yang tidak memerlukan penonton banyak berfikir. Selain itu, lagu iringan filem juga amat menarik antaranya Don't Forget Me - Macy Gray dan Girl Just Wanna Have Fun - Greg Laswell.

Filem ini mendapat banyak kritikan kerana ia ditayangkan semasa berlakunya krisis ekonomi di Amerika Syarikat. Selain itu, peminat novel Sophie Kinsella ramai yang tidak berpuas hati kerana filem ini cuba memadatkan 3 buah novel di dalam satu filem yang durasinya hanya 1 jam 45 minit.

Nanti aku sambung...


Madagascar 2 : Escape to Africa
Lord of the Rings trilogy
Slumdog Millionaire
Avatar
Home Alone 3
Baby's Day Out
2 fast 2 Furious
Up
Shrek
13 Going 30
Twillight














Saturday, May 29, 2010

Twillight Saga - sinopsis novel Twilight, New Moon, Eclipse dan Breaking Dawn



Twilight Saga - novel tulisan Stephanie Meyer sangat best. Disyorkan kepada semua.. Ia mengenai hubungan cinta seorang remaja perempuan, Bella Swan dengan seorang vampire, Edward.

Keempat-empat novel tersebut - Twilight, New Moon, Eclipse dan Breaking Dawn amat menarik.

Twillight -
Bella pelajar yang baru berpindah ke Forks dan menjadi perhatian semua pelajar lelaki di sekolah baru. Edward yang menunjukan rasa benci pada Bella pada mulanya merupakan seorang vampire yang mau hirup darah Bella.. Sayang punya pasal Edward hirup darah haiwan ajer. Bila Edward dengan powernya selamatkan Bella, Bella menyiasat dan buat kesimpulan Edward adalah seorang vampire. Hensem punya pasal, vampire pun vampirelah.. Akhirnya dua-dua jatuh cinta. Muncullah Jacob Black (lom hensem dan macho lagi, lau lam filem) yang mengesahkan kesimpulan Bella. Konflik timbul bila gang vampire lain , Laurent, James dan Victoria yang lalu di Fork dan cuba untuk membunuh Bella. Nak jadi cerita, Bella sendiri yang pergi menyerahkan tengkuknya kepada James, si vampire jahat. Akhirnya hero, Edward datang menyelamat. Bella buat keputusan nak jadi vampire, tapi Edward tak benarkan. Huh..

New Moon -
boring baca sebab Edward hanya muncul di pertengahan cerita. Novel ni mula dengan sambutan hari lahir Bella yang ke 18. Tangan Bella berdarah dan si Jasper pulak yang nak hirup darah Bella. Edward buat keputusan nak pindah siap sebab tak nak bahayakan Bella, ngan satu keluarga ikut dia. Penderitaan Bella yang ditinggalkan Edward terlalu meleret-leret. Waktu ni la, Jacob cuba masuk jarum.. Jacob rupanya boleh bertukar jadi serigala besar. Berlaku salah faham - Edward ingatkan Bella dah mati, jadi dia pon nak mati jugak. Bila Edward muncul menerusi cubaan membunuh diri dengan cuba mendedahkan diri kepada orang awam di Itali barulah novel ini menjadi menarik. Bella pula yang jadi penyelamat Edward, gang Volturi yang pada mulanya nak hukum Edward atas cubaan mendedahkan keturunan vampire, buat keputusan nak hukum Bella pula sebab dia dah tau keturunan vampire atau Bella kena jadi vampire. Bella dah buat keputusan jadi vampire, malah dapat sokongan ahli keluarga Cullen yang lain. Cuma Edward saja tak setuju, sebab dia nak trick Bella kawen ngan dia.. hehe..

Eclipse -
Victoria yang berdendam dengan Bella sebab pakwe dia, si James dah dibunuh oleh Cullen dan sekumpulan vampire yang baru dilahirkan mengganas di Seattle. Walaupun Edward merasakan Jacob sebagai serigala boleh membahayakan Bella, namun Bella tetap melawati dan berkawan dengan Jacob dan kumpulannya. Edward jeleslah tu.. Jadi, sewaktu Victoria dan tentera vampirenya menyerang, Bella dilindungi oleh vampire dan serigala..bestnya bila semua orang sayang.. Namun, pada waktu ni, Bella keliru untuk memilih di antara Edward dan Jacob kerana dia mencintai kedua-duanya. Paling best bila Bella menerima lamaran perkahwinan Edward dan memilih untuk menjadi seorang vampire. Jacob yang kecewa pilih untuk kekal dalam bentuk serigala dan bawa diri.

Breaking Dawn -
Buku keempat dan terakhir yang dibahagikan kepada 3 bahagian. Bahagian pertama dari perspektif Bella di mana menceritakan semasa Bella dan Edward berbulan madu di Brazil. Selepas 2 minggu mereka mendapati Bella mengandung dan usia kandungan yang bertambah dengan kadar yang sangat cepat menyebabkan Bella menjadi lemah dan keluarga Cullen memilih untuk menggugurkan kandungan namun ditentang habis-habisan oleh Bella. Keputusan mengenai kandungan Bella tergantung di sini... Tension betul aku...Hemm..

Bahagian kedua disambung melalui perspektif Jacob Black dan menceritakan mengenai kandungan Bella yang menjadi isu kepada kawanan serigala lain. Mereka ingin membunuh Bella dan kandungan, lalu Jacob sebagai hero telah menghalang dan akhirnya membentuk kawanan serigala sendiri. Bella akhirnya menjadi vampire semasa melahirkan Renesmee. Paling tidak ku sangka rupanya Renesmee ni lah jodoh Jacob. (Magic serigala ni iaitu depa boleh jatuh cinta pandang pertama dengan jodoh depa walaupun budak tu masih bayi?)

Bahagian ketiga dari perspektif Bella melalui kehidupan barunya sebagai vampire. Konflik terjadi bila Irina, juga seorang vampire menyangka Renesmee merupakan 'immortal child' dan melaporkan kepada Volturi. Keluarga Cullen mengumpulkan semua vampire dari serata dunia untuk menjadi saksi yang Renesmee tidak merbahaya. (Aku tertanya-tanya, takde vampire dari Asia, jadi Pontianak Harum Suldal Malam tak menerima jemputan ni). Pada masa ini, Bella menunjukkan skil barunya iaitu membuat aura perlindungan. Alice dan Jasper menyelamatkan keadaan dengan membawa Nahuel, seorang vampire + manusia yang mendemostrasikan bahawa makhluk campuran macam dia dan Renesmee tak berbahaya. Malah, aku tak puas hati sebab Nahuel kata dia berhenti membesar pada umur 17 tahun dan kekal macam tu selama-lamanya.. Mana aci, lau tak tua.

Kesimpulannya, aku menyukai cerita ni. Namun aku belum cukup duit untuk buat koleksi. Aku tengok di Popular harga 1 set iaitu 4 buah ialah RM 188.00. Hari tu baca, pinjam kawan punye.. Thanks Anah..


Hari sukan dari perspektif Ketua Rumah Sukan

Hari sukan sekolah...

Di sekolah aku , ada 4 rumah sukan semuanya - Wira (Biru), Saga (Merah), Putra (Kuning) dan Satria (Hijau) (berdasarkan kereta nasional kah?)

Menjadi tradisi sekolah aku untuk melantik guru-guru baru menjadi Ketua Rumah Sukan. Jadi tahun ni semuanya cikgu-cikgu baru yang memegang tampuk pemerintahan rumah sukan termasuklah aku. Pening juga kepala nak menguruskan rumah sukan. Antara perkara yang perlu diuruskan ialah latihan sukan, pemilihan peserta, perbarisan rumah, dan lain-lain.

Sukan sekolah bermula dengan latihan rumah sukan, sukan tara, merentas desa, acara sukan akhir dan akhir sekali adalah kejohanan sukan sekolah. Sekolah aku merancang mengadakan kejohanan pada bulan Februari, sebelum pekeliling baru dikeluarkan. Akhirnya sukan sekolah dibuat pada bulan Mei.

Cabaran pertama adalah untuk memastikan pelajar datang ke latihan sukan yang dilakukan pada waktu petang. Kehadiran memang tidak mencapai 100%. Pelajar menengah atas terutamanya memang memandang enteng latihan-latihan ni walaupun pelbagai amaran dan 'ugutan' diberikan. Antara amaran ialah Ketua Rumah sukan tidak akan tandatangan buku ko-kurikulum dan 'ugutan' akan rotan jika tidak hadir. Hemm.. budak-budak ni memang tak makan saman..

Cabaran kedua adalah memastikan pelajar datang untuk sukan tara. Sukan tara adalah penting kerana semua pelajar boleh menyumbangkan mata untuk rumah sukan masing-masing jika melepasi tahap kelayakan untuk setiap acara. Kedatangan pelajar adalah penting kerana jika semakin banyak pelajar datang, makin cerah peluang rumah tu nak mendapat mata.

Cabaran ketiga ialah mendapatkan mata semasa merentas desa. Mata merentas desa hanya diberikan kepada 10 perserta pertama untuk setiap kategori. Biasanya hanya pelajar yang boleh berlari jarak jauh yang mengungguli acara ni. Pelajar lain cuma sekadar berlari anak atau berjalan hingga ke garisan penamat. Mata untuk rumah turut disumbangkan melalui acara ini.

Pada waktu ni, aku dah mula sibuk untuk memastikan segala nombor peserta (ditulis dengan marker di atas kain yang digunting ) telah dibuat. Biasanya nombor aku berikan pada hari mereka bertanding kerana jika tidak , mesti pelajar ni lupa nak bawak semasa acara mereka.

Cabaran keempat ialah memilih peserta yang sesuai dan berkelayakan untuk mewakili rumah. Pemilihan ini boleh dibuat dengan melihat keputusan acara tahun sebelumnya, memilih pelajar yang telah mewakili pada tahun sebelum ini dan melihat kepada sukan tara dan acara merentas desa yang telah dijalankan.

Aku juga mengeluarkan senarai acara bagi setiap peseta sebelum acara-acara berlangsung kerana biasanya tidak ingat apa acara yang mereka sertai.

Cabaran kelima ialah mengutip duit rumah daripada pelajar. Kebanyakan pelajar amat liat untuk membayar. Bayaran duit ini adalah digunakan untuk persiapan maskot, perbarisan dan juga makanan para pelajar di hari kejohanan.

Cabaran keenam ialah menyediakan pasukan perbarisan rumah sukan. Kerjasama dengan guru-guru lain amatlah diperlukan terutamanya guru yang kreatif. Adalah menjadi kebiasaan sekiranya tiap ketua rumah sukan mempunyai tempat rahsianya yang tersendiri untuk menyiapkan kelengkapan perbarisan dan maskot ni. Selain itu, latihan untuk pasukan perbarisan juga perlu diadakan untuk melatih mereka dengan segala props yang ada dan aksi-aksi yang dikehendaki.

Cabaran ketujuh adalah semasa kejohanan sukan tu sendiri. Aku amat bertuah kerana sekolah kami saban tahun mengadakan kejohanan di stadium. jadi tak perlu nak hias khemah. Semasa kejohanan dan juga semasa acara berlangsung, ketua rumah menjadi orang yang paling sibuk kerana terpaksa mengelola peserta = ke hulu ke hilir mencari peserta , memaklumkan hakim jika peserta turut menyertai acara lain dan juga menyediakan nombor peserta sekali lagi jika mereka tak bawa. Semasa kejohanan juga, ketua rumah perlu menyiapkan pasukan perbarisan di samping memastikan makanan dan minuman yang disediakan mencukupi dan dituntut oleh pelajar.

Apapun, menjadi ketua rumah sukan pastinya meninggalkan kenangan yang manis. Di samping itu, aku juga turut mengenali cikgu mana yang ringan tulang membantu dan ada juga yang buat tak tahu saja walaupun mereka di rumah sukan yang sama. Selain itu, banyak pengalaman dapat dikutip serta dapat mendekarkan diri dengan pelajar dan acara sukan itu sendiri.

Alhamdulillah, segalanya telah selesai...



Rileks

Lama tak buka blog.. Azam aku nak menulis secara aktif di sini tak terlaksana sepenuhnya. Banyak aktiviti di sekolah akhir-akhir ni dan lega semuanya dah berlalu.

Aku bercadang nak buat post.. nanti tengok la kalau ada kelapangan dan datang mood untuk menulis.

Friday, May 7, 2010

PS2 - Sim 2 : Castaway





Minggu lepas baru beli PS2. Walaupun zaman PS2 dah berlalu dan sekarang ni ada macam PS lain, aku dan suami tetap enjoy main. Yelah, dia balik pejabat aja, terus main game bola.. Aku pulak layan main game Sim 2 : Castaway.

Dulu-dulu, masa study di Universiti, ada seorang kawan aku yang perkenalkan Sim 1, Sim 2. Main sungguh-sungguh. Pagi petang siang malam.. Kepada Kak p.. Terima kasih... Sekarang ni boleh main masa betul-betul free saja. Sebab memang ralit kalau dah main dan payah nak berhenti. Kena pulak game jenis story cam Sim ni..

Mula-mula main Castaway memang best.. Tapi dah lama-lama, jadi bosan dan frust.. Asyik kena buat benda yang sama - kena makan, cari buah, bahan, etc (eh, tiap2 hari aku wat benda yang sama gak..).

Jadi, aku wat keputusan nak Cheat. Dengan adanya Cheat ni kehidupan Sim aku jadi sempurna dan aku cuma perlu main untuk complete goal saja. benda basic tak perlu buat. Tapi, kalau benda senang sangat pun tak seronok jugak sebab tak ada cabaran...

Cheat ni memang berkesan.. Boleh lawati di alamat http://www.neoseeker.com/Games/cheats/PS2/the_sims_2_castaway.html

Selain itu, kalau nak panduan lengkap cara nak main boleh lawati..


Tuesday, April 20, 2010

Trifle


Aku dah lama tak mencuba resipi-resipi baru.. Boring juga kekadang asyik makan makanan yang sama aja..

Hari ni dengan penuh mithalinya aku dengan penuh kerajinan untuk buat sesuatu.. Lagipun esok ada jamuan potluck sempena dengan perpisahan budak praktikum sekolah aku dan malamnya aku plan nak rumah mak cik, jadi leh la bawak sebagai buah tangan..

Aku buat trifle. Aku pernah makan sekali saja tapi kesedapannya aku masih ingat sampai hari ni. Aku selalu cuba resepi2 dari myresipi.com. Resipi trifle ini pula http://www.myresipi.com/top/detail/421. tapi aku dah ubah sikit. aku buat guna buah laici. yang putih2 kat atas tu hirisan buah laici la.. hehe.. fail sikit bab2 hiasan ni..

Esok aku updates komen dari kengkawan..

persediaan BBQ



Cikgu gang muda-muda sekolah aku dah lama plan nak pi BBQ.. Aku ikut ajer.. rupanya banyak persediaan perlu ada sebelum berBBQ ni.. jadi entri ni ditulis sebagai panduan dan peringatan kat aku.. Jadi lain kali aku nak BBQ aku semak balik entri ni ajelah..

BAHAN MAKANAN

- air kosong
- air sejuk ( buat ketul ais, nanti ais cair dapatlah minum ar sejuk)
- BBQ nya apa sahaja makanan yang boleh dibakar
ayam / daging yang telah diperap
udang / sotong / ikan / kerang
sosej
jagung (disapu mentega)
- sos
- nasi /bihun / mee /keowteow
- lain2 makanan ringan

ALATAN BBQ

- dawai jaring / tempat bakar / pemanggang
- pemetik api
- getah tayar (supaya api senang hidup dan tahan lama)
- kayu / ranting kecil
- arang (di kedai ada 2 jenis arang - arang pokok bunga orkid dan arang BBQ )
- pengepit
- batang bunga kantan / daun pandan yang disimpulkan / batang serai untuk digunakan merenjis daging BBQ

ALATAN LAIN

- surat khabar (banyak kegunaannya - boleh buat lapik duduk, hidupkan api, tutup makanan, mahupun bahan bacaan di masa lapang)
- tong air
- tisu
- khemah (senang nak berehat @ salin baju)
- tikar
- radio
- pinggan, cawan
- plastik sampah

KALAU ADA TEMPAT MANDI

- sepersalinan baju (luar dan dalam) n tudung
- tuala / kain batik / pelekat

Setakat malam ni, ingat yang tu saja.. nanti aku kena tambah kalau teringat apa-apa lagi..

Pelancaran blog

Lamanya x updates di sini... Walaupun banyak perkara nak dikongsikan, tapi tak sempat nak curi masa bagi mengemas kini blog ni.. Hati terasa cemburu dengan blog rakan-rakan yang jauh lebih mantap...

Sekitar bulan 3 hari tu, banyak masa dihabiskan untuk pelancaran blog pss sekolah aku..

1. Kena siapkan blog tu ( dengan bantuan best friend aku, H ) dari mula layoutnya sampailah ke segala maklumat dan isi kandungan yang patut ada..
2. kena buat montaj pelancaran.. Alhamdulilah, segala penat lelah dan tak cukup tidur akhirnya berbaloi sebab dapat pujian dari cikgu lain dan pelajar- pelajar. pelajar minta buat bengkel untuk depa sebab depa nak berblog juga.. Mungkin semester 2 ni kot.
3. siapkan facebook PSS.. malah 3 hari lepas pelancaran, terus ada kes... siap buat laporan polis lagi.. ( next entry cerita )
4. latih budak untuk wat persembahan sketsa.. berbaloi juga latihan hanya 2 hari kerana budak-budak lain berdekah2 ketawa... terima kasih diucapkan kepada 5K2..

Alhamdulillah.. Pelancaran berjalan lancar... Sekarang masa ditumpukan untuk projek2 lain pulak...



Saturday, March 6, 2010

Mencelah jap..




Lamanya tak update entry di sini. Tak sempat la walaupun banyak perkara yang berlaku.. Tunggu free sikit untuk cerita.. Jeles juga tengok kawan2 lain semuanya sempat update blog mereka..
Hehe...

Apa pun dah tak sabar nak balik kampung, makan daging bakar atauoun ikan bakar di belakan rumah serta cicah garam belacan di atas pangkin.. Nyum.. Ohh, ada kenduri kawan sekolah juga..

Thursday, February 4, 2010

Main kutu



Main kutu? Dulu waktu kecik-kecik aku cukup takut nak tido dengan sedara atau kawan-kawan sebab mak kata takut dapat kutu.. Tapi ni aku nak cerita kutu lain.

Main kutu ataupun orang kampung aku (kat Kedah nun) panggil main kut. (alahai, tak sebut satu 'u' kat belakang tu aja). Main kutu ni adalah bila kita membentuk satu kumpulan dan setiap ahlinya akan menyumbang sejumlah wang setiap bulan. Bila tiba giliran kita untuk mendapat kutu, kita akan mendapat semula semua jumlah wang yang kita dah sumbangkan. Giliran mendapat kutu ini ditentukan atas persetujuan bersama. Antaranya mengikut tarikh membayar road tax ataupun bila nak pergi bercuti. Contoh main kutu adalah mudah, andaikan kumpulan kutu kita ada 10 orang dan setiap orang menyumbang sebanyak RM 100, jadi jumlah kutu yang kita akan dapat adalah sebanyak RM 1000.00.

Main kutu juga secara tak langsung mendidik kita untuk menyimpan secara teratur setiap bulan. Tapi kita kena pastikan ahli kumpulan kutu kita boleh menyumbang setiap bulan. Ada kes yang bila seseorang tu dah dapat duit kutu awal, lepas tu dia tak nak main lagi. Mana boleh macam tu!!

Aku cerita tentang main kutu ni sebab aku baru saja join main kutu. Baru bayar kali pertama dan aku memilih nak dapat kutu akhir sekali iaitu pada bulan Oktober sebab nak bayar road tax kereta.

Aku juga dapat tahu yang pelajar kelas aku Tingkatan 3 pun main kutu. Depa main sehari RM 1.00 dan dibuat 2 minggu sekali. Bagus betul budak-budak ni. Kecik-kecik lagi dah pandai menabung.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...