Tuesday, April 20, 2010

persediaan BBQ



Cikgu gang muda-muda sekolah aku dah lama plan nak pi BBQ.. Aku ikut ajer.. rupanya banyak persediaan perlu ada sebelum berBBQ ni.. jadi entri ni ditulis sebagai panduan dan peringatan kat aku.. Jadi lain kali aku nak BBQ aku semak balik entri ni ajelah..

BAHAN MAKANAN

- air kosong
- air sejuk ( buat ketul ais, nanti ais cair dapatlah minum ar sejuk)
- BBQ nya apa sahaja makanan yang boleh dibakar
ayam / daging yang telah diperap
udang / sotong / ikan / kerang
sosej
jagung (disapu mentega)
- sos
- nasi /bihun / mee /keowteow
- lain2 makanan ringan

ALATAN BBQ

- dawai jaring / tempat bakar / pemanggang
- pemetik api
- getah tayar (supaya api senang hidup dan tahan lama)
- kayu / ranting kecil
- arang (di kedai ada 2 jenis arang - arang pokok bunga orkid dan arang BBQ )
- pengepit
- batang bunga kantan / daun pandan yang disimpulkan / batang serai untuk digunakan merenjis daging BBQ

ALATAN LAIN

- surat khabar (banyak kegunaannya - boleh buat lapik duduk, hidupkan api, tutup makanan, mahupun bahan bacaan di masa lapang)
- tong air
- tisu
- khemah (senang nak berehat @ salin baju)
- tikar
- radio
- pinggan, cawan
- plastik sampah

KALAU ADA TEMPAT MANDI

- sepersalinan baju (luar dan dalam) n tudung
- tuala / kain batik / pelekat

Setakat malam ni, ingat yang tu saja.. nanti aku kena tambah kalau teringat apa-apa lagi..

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...