Sunday, July 1, 2018

Ayah jatuh

Rumah kampung saya memang rumah lama. Dulu 2 tingkat, setelah tingkat atas dimamah anai-anai, tinggal la rumah kami setingkat.

Rupanya anai anai tu tetap ada. 2 tahun lepas, habis rangka pintu bilik saya n pintu dapur dimakan oleh anai2.

Kali ni pula, pintu bilik. Ayah naik ke bumbung, rupanya sekarang alang rumah pula dimakan oleh anai2. Hari keempat ayah naik ke siling, ayah tersilap pijak.alang yang dah reput. Siling terus jatuh n alang sekali.

Kata ayah, dia tergantung2 pegang sekeping kayu sebelum jatuh berdiri terpacak, kemudian baru tumbang. Dah kebas dan x boleh berjalan.


Ni siling yang berlubang tu. Area ruang tamu.




Abang saya bawa pi x ray. Tumit retak. Dapat appointment perlu ke HSB untuk pembedahan kecil.

Ayah,

Orangnya tak pernah marah. Kalau kecil dan remaja dulu saya buat salah, emak yang akan pukul dan berleter. Tapi ayah hanya akan menasihati lepas tu. Ayah saya jenis yang tak banyak mulut. X reti sembang di kedai kopi, x reti makan di luar. Orangnya cermat, dan paling utama,sangat kuat bekerja. Tak pernah duduk diam. Pagi2 pergi menoreh, kemudian ke bendang, ke kebun, ke dusun. Takpun menguruskan pokok2 di keliling rumah. Saban malam dan Subuh pasti ke masjid.

Usia ayah dah 72 tahun sekarang. Telinga pun sudah kurang pendengaran. Kadang apa yang kita tanya, lain yang dijawabnya.

Saya sayang ayah saya. Harapnya Allah kurniakan kesihatan yang baik pada ayah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...