Monday, June 9, 2014

Bersalin: Dari INS ke PMC

Sekarang dah free sikit boleh la update tentang pengalaman bersalin anak kedua ni.

Memang saya bercadang nak bersalin di hospital swasta. Anak pertama dulu pon di PMC. Tapi untuk anak kedua ni saya buat regular check up di INS, sebab dr Anuar dah berpindah ke situ..Di kawasan ni Dr Anuar memang fames sejak dia bertugas di Mahsuri, Jitra lagi.

Rate di INS bermula dengan RM1450, katil 10 org. Kalau katil single bermula dengan harga RM1650. Harganya lebih tinggi dari PMC.

Regular check up selalu pergi hari Ahad sbb weekend Dr Anuar cuti. Jd mc lah saya tiap kali. Tapi untuk anak kedua ni, p check up kat dia 3 kali saja. First masa nak scan 3d baby umur 24weeks dan nak tahu jantina. Next waktu 37weeks sebab sebelum tu masih breech (songsang). Last sekali sehari sebelum due, untuk tengok keadaan baby dan air ketuban.

Saya due 26/5/2014. Tapi pada hari tu rilex aja. 27hb mak masakkan asam pedas keladi. Kata mak nak bagi kembang urat dan cepatkan masa bersalin. 28hb makan lagi sayur keladi. Lagipun memang faveret sejak azali lagi.

Petang tu mak mentua datang rumah. Saja nak jenguk kami. Anak pertama Nurin sibuk merengek nak ikut mak tok dia balik sedangkan sebelum ni tak pernah macam tu pon. Mak mentua balik pukul 7malam. Dah tu saya p bilik air. Aiks.. Ada lendir darah. Haha.. Tetiba terexcited sebab anak pertama tak lalui pengalaman ni.

Terus maklum pada suami saya get ready nak balik tapi jangan balik selagi tak sakit. Kecian kat dia sebab esoknya kerja. Pukul 11.00mlm contraction dah mula. Baru kalut nak download contraction timer tu. Call husband soh balik.

1.30pg husband sampai di rumah. Terus bersiap sebab masa tu contraction dah 8-10 minit sekali. Pukul 2.30pg sampai INS, frustnya bila diberitahu Dr Anuar takda. Ada simposium ntah.

Kami terus bincang option yang ada. Di INS ada lagi 3 orang doktor tapi Singh & Cina lelaki. Suami agak keberatan. Jadi sudahnya kami telefon PMC n KMC sebab nak cari doktor Melayu juga. Di KMC ada 3 orang doktor Melayu tapi on call pagi tu Cina juga. PMC ada doktor Melayu, Dr Idrus, tapi cam tak pernah dengar pon.

Last sekali decide pergi PMC sebab contraction makin kuat. Masa tu dah pukul 3.45pg.Dr Idrus tu dr yang selalu on call kat bilik kecemasan n dia kekadang sambut baby juga tapi tak buka klinik O&G. Dr check, dah terbuka 4cm. Terus kena tolak p labour room. Sempat lagi bertanya reputasi dr ni kat nurse2 situ. Semua bagi reassurance kata dr idrus ok n baik.

Dipendekkan cerita pukul 5.45 pagi.saya selamat melahirkan seorang bayi lelaki seberat 2.61kg. Alhamdulillah..





Day 1

5 comments:

  1. saya pun plan nak bersalin kat PMC, insyallah bulan 12 ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pmc best. nurse dia pon mesra.. bersalin kat dr mana? dr Kumar ka? apa pun happy laboring sis.. semoga semuanya selamat..

      Delete
  2. Replies
    1. waktu saya nak bersalin 2018, saya dimaklumkan dr idrus dah meninggal.. innalillah buat arwah.

      Delete
  3. Dr idrus mmg terbaik,bersalin normal,operate sampai anak bersunat pun dr idrus

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...