Saturday, October 17, 2015

Resepi kek minyak noxxa

Ni saya dapat resepi dari fb.



Dan ini pula cara nak dapat belang2 yang cantik tu.



Ni pulak hasil kek saya...




Review : Memang moist sebab saya guna cara kukus iaitu letak air sampai paras tungku, tekan button stir fry sampai air mendidih baru masukkan Loyang dan steam 22minit.

Rasanya manis buah sahaja. I loikee..
posted from Bloggeroid

Sunday, October 4, 2015

My garden


Ni la paket benih sunflower yg aku tanam. Dr kedai Eco 2ringgit. Drp 10 biji benih edible sunflower tu 8 tumbuh. Yg cut flowers tu aku semai sebelum raya lagi. Cuti raya balik kg 5 hari, mai dah kecut, nasib baik bila disiram dah segar kembali.

Baju raya haji 2015

inilah baju raya haji saya dan anak


posted from Bloggeroid

i Think Form2 Food For Thought


Form  : 2
Topic : Food For Thought
Language content: Vocabulary
I-think : circle map
Material : textbook, picture cards

textbook page
word cards

circle maps
posted from Bloggeroid

I-think Form2 Activities Equipments

Just sharing an idea on textbook page using i-think brace map. This is for Form 2.




posted from Bloggeroid

Friday, October 2, 2015

Tutorial jahit bantal peluk


Saya belum pernah menjahit bantal peluk. Setelah mengoogle, tutorial ini yang terbaik. Kredit di sini. Ukuran saya adjust sikit sebab nak buat bantal peluk untuk anak, jadi tak perlulah besar sangat kan.
<!--more--


perlu view large



ni untuk dapatkan bulatan di tengah bantal peluk. disebabkan bantal peluk saya kecik, jadi saya cuma gunakan diameter15cm sahaja.

jahit kedut disekeliling mulut bantal dan adjustkan ikut saiz bulatan. nak senang memang kena pinkan.

inilah rupa kekabu yang saya beli. dulu beli tahun 2014 harganya sekilo rm16, sekarang tak tahulah. kekabunya bersih dan tiada biji. bantal saya ni , elok2 mengunnakan kekabu sebanyak 1 kilo.
last sekali jahit. siap!!!

mommy gumbiraaa....
posted from Bloggeroid

Tutorial jahit sarung bantal peluk/guling

Dengan ini, saya dengan berbesar hati berkongsi tutorial membuat bantal guling atau bantal peluk. Kena la buat supaya kita lebih sedap tidur.. hehe...



inilah hasilnya..



1. dapatkan ukuran bantal peluk yang hendak dipakaikan sarung. Pastikan lebihan kain/basi sekurang-kurangnya 2 inci untuk dijahit nanti. Ukuran bantal saya 33cm lebar(dilipat 2) dan 125cm panjang.  Bantal saya slim saja sebab ini untuk bantal anak.

2. membuat lubang tali, ukur 13 cm dari atas dan tandakan.

3. Kemudian gunting selebar 1.5cm di atas tanda 13 cm tadi.


4. Lipat ke dalam, dan kemudian lipat sekali lagi seperti kita mahu kelimkan jahitan.
5. Pinkan.
6. Jahit sepanjang lipatan kelim tadi. Kemudian, tandakan 10 cm secara horizontal . Lupa pulak snap gambar. Gambar no 6, pembaris tu menegak, horizontal maksudnya melintang.


7. lipatkan kain ke sisi, hingga bertemu dengan garisan horizontal 10 cm tadi.
8. lipatkan sekali lagi ke dalam, selebar lipatan di no 7.
9. tandakan 1.75cm dari lipatan sebelah dalam dan jahit di atas garisan 1.75cm itu tadi.


10. alihkan kain tadi, supaya lubang yang dijahit 1.75cm tadi berada di bahagian atas, temukan sisi dan jahit di sisi.
11. masukkan tali di tempat lubang itu. saya guna tali bulat beg sahaja. lebih cepat dan mudah.
12. jahit tepi di jahitan di dalam sarung.


dah siap.. anak saya sungguh teruja sebab dapat bantal peluk frozen ni. Selamat menjahit!!!


tutorial asal dirujuk dari laman web ini. 

posted from Bloggeroid

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...